بیتفاوتی نسبت به سرنوشت مسلمانان ویژگی منافقان است
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات 47-49:
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات 50-51:
امام خامنه ای:
بیتفاوتی نسبت به سرنوشت مسلمانان ویژگی منافقان است
یکی از نشانههای منافق این است که در هرجای دنیا و هر زمانی از زمانها، خود را از آحاد مسلمانان و جامعهی مسلمان جدا بداند و خود را شریک شادی و غم مسلمانان نداند، و نهتنها از پیشرفت آنان، خشنود نشود، بلکه ناراحت هم بشود، و اگر ناراحتی و مصیبتی برای برادران مسلمانش پیش آید، خشنود شود و از اینکه این مصیبت بر او پیش نیامده، خوشحال باشد...
چنانچه آحاد مسلمانان بهگونهای باشند که اگر در مشرق، بلایی سرشان آوردند، در مغرب، مردم اصلاً نفهمند و دردِ گوشهی دیگر سرزمین مسلمان را احساس نکنند، این خود نشانهی ناپیوستگی و عدم حیات است و آن کسانی که رنج دیگران را احساس نمیکنند و نمیفهمند، عملاً و فکراً از بقیّهی مسلمانان کناره میگیرند.
چنین کسانی به مقتضای این آیه، جزء منافقان میباشند؛ چراکه نشانهی بیتفاوتی در هرکه پیدا شود، او منافق است. ازاینرو فرمودهاند: «من اَصبح و لمیهتمّ بأمور المسلمین فلیس بمسلم». مسلمانان باید به فکر باشند، گرفتاریهای دیگران را در نظر بگیرند و به فکر علاج جامعه باشند.
خدمت برادرانم سلام میرسانم و از آنها میخواهم راهی را که من شروع کرده بودم آنها به پایان برسانند و از خواهرانم میخواهم که زینب وار با مسئله شهادت من برخورد نمایند و هیچ موقع از حجاب اسلامی غفلت نورزند.
تاریخ شهادت : 1394/08/01 | محل شهادت : حلب - سوریه
امام خامنه ای:
شهید وقتی که به شهادت میرسد به معنای واقعی کلمه نورانیّتی ایجاد میکند؛ در کلّ جامعه هم نورانیّت ایجاد میکند، [البتّه] در خانواده هم نورانیّت ایجاد میکند، در اشخاص هم نورانیّت ایجاد میکند، آنهایی که بفهمند.
گزیدهای از بیانات در دیدارهای خانوادههای شهدای مدافع حرم
خداوندا ! سر من، عقل من، لب من، شامّه من، گوش من، قلب من، همه اعضا و جوارحم در همین امید به سر میبرند؛ یا ارحم الراحمین! مرا بپذیر؛ پاکیزه بپذیر؛ آنچنان بپذیر که شایسته دیدارت شوم. جز دیدار تو را نمیخواهم، بهشت من جوار توست، یا الله!
ای بندگان خدا، پرهیزکار باشید، و بدانید که هر کَس پرهیزکار باشد، خداوند او را به خوبی از فتنه ها و آزمایش ها برآورد و در کارش موفق سازد و اسباب هدایت او را فراهم نماید. تحف العقول، ص232
منافقان برای شرکت نکردن در جنگ، بهانه به ظاهر شرعی میآورند
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات 47-49:
امام خامنه ای:
منافقان برای شرکت نکردن در جنگ، بهانه به ظاهر شرعی میآورند
بعضی از منافقان کسانی هستند که به پیغمبر(صلّیاللهعلیهوآله) میگویند: «به ما اذن بده بمانیم و به میدان نرویم و ما را فریب مده». بنابراین شأن نزول نقل شده در برخی تفاسیر شیعه و اهلِ سنّت، «لا تَفْتِنِّی» یعنی مرا به فتنهی زیبارویان رومی نینداز و نگذار بیایم و چشمم به آن جمالهای دلپسند بیفتد و فریب بخورم.
پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) در مسائل کلّی که به سرنوشت مردم و جامعه مربوط بود، مسلمانان را به مشورت میگرفت؛ به همین جهت، زمانی جدّبن قیس را احضار کرد و فرمود: «نظرت دربارهی رفتن به جنگ چیست؟» او برای اینکه عذری بیاورد و به جنگ نرود، گفت: «ای پیامبر! من در میان قوم خود معروفم که زود فریفتهی زنان زیبا میشوم و این صفت در من هست، و این جنگ هم که با روم است و زنهای رومی هم که زیبارویند، میترسم اگر بیایم، چشمم به آن زنهای رومی بیفتد و مفتون شوم؛ بیا و بگذار ما بمانیم که دین ما از دست نرود!»
این قضیّه بیانگر روحیّهای بسیار عجیب است که در غالب زمانها در بسیاری از مسلمانان وجود داشته است و آن اینکه: به نام تَرک حرامی، حرام بزرگتری را مرتکب میشدند و به نام اتیان واجب، واجب بزرگتری را ترک میکردند. اسلام همیشه در تعالیم و آموزشهای خود به ما یاد میدهد که هرگاه دو واجبی که خدا از ما خواسته و راضی به ترک آن نیست، با یکدیگر تزاحم پیدا کردند، و ما دیدیم که یکی از آن دو، اهمّیّت بیشتری دارد، لازم است آن واجب کوچک را فدای واجب بزرگتر کنیم و به واجب بزرگتر بپردازیم. چنین قانون و قاعدهای در اسلام هست.
خلاصه آنکه، بعضی منافقان خدمت پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) میآمدند و از ایشان میخواستند که به ما اجازه بده تا به جهاد نرویم که مبادا چشم ما به نامحرم بیفتد. این روحیّه گرچه ظاهر خوبی دارد و بهظاهر موافق با قرآن است، ولی در واقع مخالف با قرآن است.
دنباله رو و دست بوس رهبر انقلاب باشید و همیشه ارادتمند نسبت به حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)
... بعد از شهادتین به وحدانیت خداوند و رسـالت رسول گرامی اسلام و ولایت امیر مومنان و اولاد ایشان و به حقانیت قرآن و بر پایی معاد و سوال و جواب که تماما حقاند و وعده الهی در پیش. شما را دعوت می کنم به تقوا و ترک معصیت.
شهید مدافع حرم شهید احمد اَعطایی
تاریخ شهادت : 1394/08/21 محل شهادت : حلب – سوریه
بخشی از وصیت نامه:
پشت ولایت را خالی نکنید
از شما میخواهم به جان امام زمانمان مهدی موعـود (عجل الله تعالی علیه) پشت ولایت را خالی نکنید. گـوش به امر رهبر انـقلاب و دنباله رو ایشان، هر چه امر میکننـد بی چون و چرا بپذیـرید ، کـه والله سعادتتان در همین است . امام عزیزمان فرمودند: پشـتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.
شهید مدافع حرم شهید احمد اَعطایی
تاریخ شهادت : 1394/08/21 محل شهادت : حلب – سوریه
بخشی از وصیت نامه:
پشتیبان ولی امر مسلمین حضرت آیت الله امام خامنهای باشید،که او ...
این را بدانید اگر می خواهید چشمتان جمال مبارک امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) را ملاقات کند، اگر می خواهید لبیک یا حسینتان معنا دار باشد، اگر میخواهید اعمالتان قبول باشد و فردای قیامت مقابل بی بی دو عالم حضرت زهرا (سلام الله علیها) سرتان افراشته باشد، پشتیبان ولی امر مسلمین حضرت آیت الله امـام خامنهای باشـید،که او نوری است از انوار رسـول الله (صل الله علیه و آله) که بر حـق او ولی و صاحب ماست.
شهید مدافع حرم شهید احمد اَعطایی
تاریخ شهادت : 1394/08/21 محل شهادت : حلب – سوریه
بخشی از وصیت نامه:
با تدبیر و تفکر به جا دفع شر کنید
از هم سبقت بگیرید در ترک معصیت و گناه و در انجام فریض الهی و واجبات. اگر کسی میـانتان با علت یا بدون علـت تفرقه انداخت آگاهـانه یا نا آگاهانه صحبتهایـی کرد که باعـث دوری شما از هم میشود، با تدبیر و تفکر به جا دفع شر کنید.
خداوندا ! پاهایم سست است. رمق ندارد. جرأت عبور از پلی که از جهنّم عبور میکند، ندارد. من در پل عادی هم پاهایم میلرزد، وای بر من و صراط تو که از مو نازکتر است و از شمشیر بُرنده تر؛ اما یک امیدی به من نوید میدهد که ممکن است نلرزم، ممکن است نجات پیدا کنم. من با این پاها در حَرَمت پا گذارده ام و دورِ خانه ات چرخیده ام و در حرم اولیائت در بین الحرمین حسین و عباست آنها را برهنه دواندم و این پاها را در سنگرهای طولانی، خمیده جمع کردم و در دفاع از دینت دویدم، جهیدم، خزیدم، گریستم، خندیدم و خنداندم و گریستم و گریاندم؛ افتادم و بلند شدم. امید دارم آن جهیدنها و خزیدنها و به حُرمت آن حریمها، آنها را ببخشی.
دو نفر مثل عبداللهبن اُبیّ از سران منافقان، و ابوذر غفاری را تصوّر کنید که در جنگ تبوک نقش داشتهاند. عبداللهبن اُبیّ از آنها است که نرفتن به میدان را به رفتن ترجیح داد؛ ولی ابوذر رفتن را ترجیح داد.
علّت رفتن یکی و نرفتن دیگری چیست؟ شرایط نسبت به هر دو یکسان بود: هر دو خواهانِ ماندن پیش زن و بچّه بودند. ازطرفی، ندای جنگ برای هر دوی آنان بود. حالت دیگری که در هر دو بود، قدرت تصمیم و اختیارِ رفتن و نرفتن بود؛ امّا هنگام تصمیمگیری و حرکت، یکی رفتن را انتخاب کرد و دیگری ماندن را. امّا چه شد که این رفت و آن نرفت؟
منشأ هر دو تصمیم، ایمان و عدم ایمان است. وقتی این دو را بشکافیم، باز به امر اختیاری برمیگردد. بنابراین، خدا منافقان را از رسیدن به شهادت و درک فیض بزرگ آن ممنوع نکرد، بلکه آنان خود این راه را انتخاب کردند. حرکت ابوذر هم براثرِ ارادهی خاصِّ خدا نسبت به او نبوده، بهگونهای که اختیار را از او سلب کرده باشد؛ بلکه عمل او اختیاری بوده و درعینحال میشود آن را به خدا هم نسبت داد.
برادران دینی من، شما وارث این اسلحه ی از دست افتاده ی من هستید، شما هستید که جاي خالی مرا پر می کنید . وصیت می کنم که هرگز با دشمنان اسلام سر سازش نگیرید و همیشه گوش به فرمان امام خمینی رهبر انقلاب باشید.
وصیت من این است که قدر این امام بزرگوار را بدانید و او را بهتر بشناسید، چون او کسی است که همهی ما را که داشتیم به سوی بدترین کارهای زمان طاغوت میرفتیم نجات داد و ما را راهنمایی کرد.
بخشی از وصیت نامه (در جبهه مقاومت، سال 1394 ):
من از هر کس که به ولایت امام خامنهای (مد ظله العالی) بدبین باشد، برای همیشه دلگیر و ناراحت هستم.
خدایا! به عفو تو امید دارم خداوندا ! در دستان من چیزی نیست؛ نه برای عرضه [چیزی دارند] و نه قدرت دفاع دارند، اما در دستانم چیزی را ذخیره کرده ام که به این ذخیره امید دارم و آن روان بودن پیوسته به سمت تو است. وقتی آنها را به سمتت بلند کردم، وقتی آنها را برایت بر زمین و زانو گذاردم، وقتی سلاح را برای دفاع از دینت به دست گرفتم؛ اینها ثروتِ دست من است که امید دارم قبول کرده باشی.
اَلاْخْذُ بِاَمْرِنا مَعَنا غَدا فى حَظیرَةِ الْقُدْسِ وَالْمُنْتَظِرُ لِأمْرِنا کَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فى سَبیلِ اللّهِ.
کسى که مطیع فرمان ما باشد در حظیره القدس با ما خواهد بود، و کسى که منتظر امر ما باشد همانند کسى است که در راه خدا به خونش درغلتیده باشد. بحار الانوار، ج 52، ص 123
نپذیرفتن مسئولیتهای پرمخاطره جامعه اسلامی نشانه بیایمانی است
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات 43-45:
امام خامنه ای:
نپذیرفتن مسئولیتهای پرمخاطره جامعه اسلامی نشانه بیایمانی است
آیه دربارهی افراد بهظاهر مسلمانی است که در هنگام اعزام به جنگ تبوک خدمت پیغمبر(صلّیاللهعلیهوآله) آمدند و گفتند: «یا رسولالله! به ما اذن بده که در مدینه بمانیم و به جنگ نیاییم.»... اذن خواستن برای ترک جهاد در موقعیّتی که حضور همه لازم بود، خودْ دلیلی آشکار بر بیایمانی آنان بود. پیغمبر(صلّیاللهعلیهوآله) با اذن دادن به آنها کاری کرد که آنان بیایمانی خود را در خارج هم عملاً ثابت نمایند؛ چراکه وقتی جامعهی اسلامی برای به منزل رساندن بار امانت الهی نیاز به مجاهدت عدّهای از مسلمانان با مال و جان دارد تا بتواند دستاوردهای خود را به نسل بعد تحویل دهد، همه باید بروند و مسئولیّتهای پرمخاطره را بپذیرند، و این مطلبی است که عقل خود آنها و نیز آیاتی از قرآن، که آن را از پیغمبر(صلّیاللهعلیهوآله) شنیده بودند، گواه آن است.
در چنین موقعیّتی اجازه خواستن برای ترک این مسئولیّت عظیم نشان میدهد آنان مردِ عمل به مسئولیّتهای بزرگ نبودهاند؛ لذا در آیهی بعد فوراً میفرماید: آنان که به خدا و روز جزا ایمان آوردهاند، برای معاف شدن از جهاد با مال و جان، از تو اجازه نمیخواهند: «لا یَسْتَأْذِنُکَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ أَنْ یُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ».
بزرگترین وظیفهی منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و عملی و پیوندهای دینی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. ۱۳۸۱/۰۷/۳۰
گاهی انسان برای ورود در کاری، آمادگیهای روحی و جسمی و مالی را دارد و گاهی نه.
عذرهایی مثلِ نداشتن نشاط و شوق لازم برای انجام کار، تهیدستی و عائلهمندی، گرفتاری کسبی و شغلی، پیری و از دست رفتن نیروی جوانی، که اینهمه سبب میشود انسان خود را برای انجام کارهای مهمّی چون جهاد، حاضر و آماده نبیند، باعث سنگینی و کُند شدن او در قیام به انجام وظیفه میشود، تا جایی که واقعاً خود را معذور میداند و میگوید: «من سنگین هستم، سبُکها بروند.»؛ ممکن است کودکان من بیسرپرست شوند، ولی فلانی عائله ندارد و سبُک است و میتواند در جنگ شرکت کند؛ یا من صبح تا شب گرفتار تجارتم، پس نمیتوانم در جنگ حاضر شوم.
در این دستور همگانی، آیه میفرماید: «در جهاد که آیندهی شما و حیات اجتماعیتان و نیز پیشرفت فکر و هدف شما و ادامهی راهتان بسته به آن است، چنین بهانههای جزئی و کوچک را موردِ نظر قرار ندهید و سبُک و سنگین در این راه قدم بردارید، که این برای شما بهتر است.»
اینجا آیهی قرآن روی همین نکتهی حسّاس که معمولاً پای همه آنجا لنگ است، دست میگذارد؛ یعنی شما با همین گرفتاریهایی که دارید، باید حرکت کنید.
همیشه و به شدت مراقب حجاب خود باشید و به فرزندانتان هم آموزش دهید. همواره پیرو راستین ولایت فقیه باشید.
شهید مدافع حرم شهید مصطفی عارفی (ابو طه)
تاریخ شهادت : 1395/02/05 محل شهادت : تدمر - سوریه
بخشی از وصیت نامه شهید: در راه بصیرتافزایی خود و خانواده خود کوشا باشید و با تمام توان حافظ این انقلاب باشید.
شهید مدافع حرم شهید مصطفی عارفی (ابو طه)
تاریخ شهادت : 1395/02/05 محل شهادت : تدمر - سوریه
بخشی از وصیت نامه شهید:
حضرت علی (ع) فرمودند: بارها به شما گفتهام از خانهی خود بیرون بروید و از سمتی که دشمن میخواهد به شما حمله کند به آن ضربه بزنید و نگذارید دشمن به مرزهای شما برسد، چون ضربه خواهید خورد.
شهید مدافع حرم شهید مصطفی عارفی (ابو طه)
تاریخ شهادت : 1395/02/05 محل شهادت : تدمر - سوریه
بخشی از وصیت نامه شهید:
بدانید که دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست
تحقیق و تفکر دربارهی دین و مذهب خود را از اولویتهای اول خود قرار دهید و همواره گوش به فرمان ولایت فقیه باشید و سعی کنید با ولی زمانه خود ارتباط قلبی پیدا کنید که ضامن سلامت دنیا و آخرت شماست و بدانید که دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست.
در فرازی از وصیت نامه شهید مدافع حرم، ابراهیم رشید آمده است: «دوستان و همرزمانم، همیشه دقت داشته باشید هیچوقت امام زمانتان و نائبش را تنها نگذارید و در هر نقطه و کاری مشغول هستید با دقت به آن بپردازید تا انقلاب به دست صاحب اصلی آن برسد...»
سارُق و چارُقم پر است از امید به تو و فضل و کرَم تو؛ همراه خود دو چشم بسته آوردهام که ثروت آن در کنار همه ناپاکیها، یک ذخیره ارزشمند دارد و آن گوهر اشک بر حسین فاطمه است؛ گوهر اشک بر اهلبیت است؛ گوهر اشک دفاع از مظلوم، یتیم، دفاع از محصورِ مظلوم در چنگ ظالم.
خداوند حقیقت دین، نور اسلام و قرآن و راه آن را قهری و طبیعی قرار داده و این دین، روزبهروز در حال تکامل است که این «رو به تکامل بودن» را باید فهمید. باتوجّهبه این آیه، دین رو به بلوغ و ریشهدار شدن است و هر روز توسعه مییابد. ریشههای دین، مانند درخت، در اعماق جان مردم و سراسر دنیا جای میگیرد. ماهیّت تمام ادیان آسمانی چنین است؛ یعنی از روز اوّل چنین بوده که هر دینی از جانب حقتعالی آمده، در دوران خود رو به تکامل رفته است؛ مانند دین مسیح. در اسلام هم یک روز متدیّنان به دین، سه نفر بودند که بهتدریج افزایش یافتند و امروز بیشتر و عمیقتر شدهاند و خداوند بنا ندارد که اجازه دهد این دین رو بِه ازدیاد نباشد... اگرچه طرفداران طریق ضلالت زیادند، ولی حق پیروز است. اگر انسان پیرو حق بود، بداند این کارشکنیها در او اثر ندارد.
* تفسیر سوره برائت، حضرت آیتالله خامنهای، صص 211 تا 218(خلاصه).
ثروت باید به طور عادلانه در جامعه توزیع شود
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات 34-35:
ثروت باید به طور عادلانه در جامعه توزیع شود
امام خامنه ای:
مردم برای پولداران بهخاطر پول آنها احترام قائلند و پول را یکی از راههای بهدست آوردن شرافت و ارزش میدانند، که این از اشتباهات مردم است؛ ولی از نظرِ اسلام، استفادهی شخصی از پول ارزش نیست، بلکه ثروت مانند خونی است که در کالبد اجتماع در جریان است و باید بهطور عادلانه و معیّن به تمام سلّولهای اجتماع برسد تا همهی سلّولها به مقدار لازم از آن استفاده نمایند. ...
* تفسیر سوره برائت، حضرت آیتالله خامنهای، صص 221 تا 250(خلاصه).
مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات 34-35:
ثروت باید به طور عادلانه در جامعه توزیع شود
امام خامنه ای:
همچنین میتوان ثروت را به سفرهای تشبیه کرد که پهن شده و باید همهی افراد به مقدار لازم از آن بهرهمند شوند. اسلام میگوید وقتی شکم را پُر کردی، حق نداری جیب را هم پُر کنی و برای فردا ذخیره کنی؛ یا وقتی خون مورد احتیاج را گرفتی، نباید مازاد بر احتیاج را استفاده نمایی؛ لذا در تعبیراتی از احادیث آمده است که مال، مالِ خدا است و آن امانت است در دست شما: «المال مال الله»، که این تعبیر حدیث، بیانگر حکمی حقوقی است. البتّه این موجب نمیشود که از دارندگان مال، بهزور، مالی گرفته شود یا غصب شود، بلکه ثروت، از آنِ خدا است و همه در آن شریکند و این باید به شکل خاصّی توزیع شود... خلاصه آنکه، ما از این آیه بهدست آوردیم که مال و ثروتی که انسان کسب میکند، از هر طریقی که باشد، همچنانکه اسلام در نحوهی کسب آن دارای نظر است، در نحوهی خرج کردن و صرف آن و نیز تصرّف در آن هم دارای نظر است.
* تفسیر سوره برائت، حضرت آیتالله خامنهای، صص 221 تا 250(خلاصه).
بخشی از وصیت نامه: ان شاء الله روزی تمام نگرانیها با ظهور منجی عالم بشریت به اتمام برسد. اعتقاد من این است که اگر هر کس احساس کند دارد امام زمانش را یاری میدهد هم زندگی قشنگتر میشود و هم خدا بهتر یاریاش میدهد.
تاریخ شهادت : 1394/11/19 محل شهادت : حومه نبل و الزهرا - سوریه
بخشی از وصیت نامه:
تفکر و اندیشه است که انسان را خلیفة الله گردانید و همین تفکر و اندیشه است که انسان را متحول میکند و دشمنان انسانیت از همین راه برای ضربه زدن به انسان سوءاستفاده کرده، بشریت را لکهدار کردهاند.
شهید مدافع حرم شهید مجید محمدی
تاریخ شهادت : 1394/11/19 محل شهادت : حومه نبل و الزهرا - سوریه
بخشی از وصیت نامه:
دشمنان انسانیت اول تفکر و اندیشه را از انسانها میگیرند و بعد سوار بر افکار و عقلها به مقصد پلید خود میرسند. تبلیغات گسترده ماهوارهها و ترویج ابتذال و مشغول کردن امتها به جنگ و ستیز و .... همگی در همین راستا است که نگذارند آدمی با آرامش حاصل از صلح و دوستی بشریت به افکار و اندیشهها مشغول باشند.
شهید مدافع حرم شهید مجید محمدی
تاریخ شهادت : 1394/11/19 محل شهادت : حومه نبل و الزهرا - سوریه
بخشی از وصیت نامه:
عزیزانم! زیاد فکر کنید و زیاد مطالعه کنید و زیاد مشورت کنید که انسانیت و حتی دیندار بودن و دیندار ماندن در همین تفکر و اندیشه زیاد است.
شهید مدافع حرم شهید مجید محمدی
تاریخ شهادت : 1394/11/19 محل شهادت : حومه نبل و الزهرا - سوریه
بخشی از وصیت نامه:
تاریخ و مطالعه تاریخ و تفکر در تاریخ همان تجربهای است که شما جوانان به دنبالش هستید و اگر میخواهید ...
تاریخ و مطالعه تاریخ و تفکر در تاریخ همان تجربهای است که شما جوانان به دنبالش هستید و اگر میخواهید یک بار زندگی کنید تا تجربه کنید و بار دیگر زندگی کنید و تجربهها را به کار گیرید، مسئولیت زندگی اولیه را گذشتهگان بر عهده گرفتهاند و فقط شما کافی است دمی بنشینید و تاریخ را مطالعه کنید و مطمئن باشید با تجربهای سنگین زندگی خواهید کرد. زندگی بدون اشتباه و سرشار از لذت، چون صد در صد برگرفته از گذشته است و سالم.
شهید مدافع حرم شهید مجید محمدی
تاریخ شهادت : 1394/11/19 محل شهادت : حومه نبل و الزهرا - سوریه
بخشی از وصیت نامه:
همیشه سعی کنید انسان زندگی کنید و انسانیت را در خود پرورش دهید و با اعمال و رفتار و زندگی درست خود به دیگران بیاموزید که انسان باشند و نتیجهی این انسانیت و کمکهاست که توفیق فهم دین را زیاد میکند.
شهید مدافع حرم شهید مجید محمدی
تاریخ شهادت : 1394/11/19 محل شهادت : حومه نبل و الزهرا - سوریه
بخشی از وصیت نامه:
دین و دیندار بودن و دیندار ماندن را از راه تعقل و تفکر و اندیشه بیاموزید تا از دیندار بودن لذت ببرید و عاشقانه خداوند را بندگی کنید.
در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در کتاب خصائص الحسینیه آمده است: اباعبدالله الحسین هنگامی که علی اکبر را به میدان می فرستاد، به لشگر خطاب کرد و فرمود:
"یا قوم، هولاءِ قد برز علیهم غلام، اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله"
ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می فرستم، که شبیه ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله (ص) است بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول الله(ص) تنگ می شد نگاه به وجه این پسر می کردیم.
حضرت آیت الله خامنه ای :«هر وقت که دل امام حسین علیهالسلام براى پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم تنگ مىشد به حضرت علی اکبر علیهالسلام نگاه مىکرد.» ۷۷/۰۲/۱۷
آن کسانی که میخواهند اسلام را به زندگی خصوصی منحصر کنند و نگاه سکولار داشته باشند، جوابشان مسئلهی غدیر است/ نصب امیرالمؤمنین فقط جنبهی معنوی نداشت بلکه مسئلهی مدیریت جامعه بود. 1393/07/21
تاریخ شهادت : 1394/03/07 | محل شهادت : الرمادی - عراق
بخشی از وصیت نامه: از شما میخواهم برای ظهور آقا امام عصر (عج) دعا کنید و «امام خامنهای» که از جانم، ایشان را بیشتر دوست دارم، تنها نگذارید و برای سلامتی ایشان دعا کنید.
«ولایت فقیه ثمره خون شهداست، قدر آن را بدانید ...»
بخشی از وصیت نامه خداوندا ! تو را سپاس که مرا از پدر و مادر فقیر، اما متدیّن و عاشق اهل بیت و پیوسته در مسیر پاکی بهرهمند نمودی. از تو عاجزانه میخواهم آنها را در بهشتت و با اولیائت قرین کنی و مرا در عالم آخرت از درک محضرشان بهره مند فرما.
تا آخر دنیا هرجا هرمسلمانی که بخواهد اسلام را تحقق ببخشد باید امامت را احیا کن
امام خامنه ای:
مثل علی بن ابیطالب علیه السلام
هر متفکر و هر صاحب عقیدهای در دنیای اسلام، اگر قرآن و ارزشها را ملاک قرار دهد، به هیچ نتیجهای جز اینکه مثل علی بن ابیطالب در جامعه حکومت کند، نمیرسد/ همهی ارزشها در علی (علیهالسلام) جمع است. چه شیعه باشید، چه سنی، به او احترام میگذارید؛ حتی اگر مسلمان نباشید و او را بشناسید، در برابرش خضوع میکنید.
بیانات به مناسبت عید غدیر 1395/06/30
تا آخر دنیا هرجا هرمسلمانی که بخواهد اسلام را تحقق ببخشد باید امامت را احیا کند
عید غدیر، قضیهی رهبری جامعهی اسلامی است، ماجرای تعیین ضابطه و قاعده برای حکومت و جامعهی اسلامی است؛ این قاعده، قاعدهی امامت و ولایت است/ وقتی این قاعده وضع شد، آنوقت دشمنان از تغییر مسیر دین مأیوس شدند/ اسلام نوع حکومت امامت را قبول دارد، غدیر این را اعلام کرد. تا آخر دنیا هرجا هرمسلمانی که بخواهد اسلام را تحقق ببخشد باید امامت را احیا کند.
بیانات به مناسبت عید غدیر 1395/06/30
خصوصیات امیرالمؤمنین علیه السلام
وقتی اهانت کنید، دیگر حرف حق هم شنیده نمیشود
امام خامنه ای:
خصوصیات امیرالمؤمنین علیه السلام
اجتناب از زخارف دنیا و زینتهای دنیا برای شخص خود، از خصوصیات امیرالمؤمنین است/ از بلاهای حکومتهای دنیا یکی این است: وقتی رئیس کشور شدیم، منابع کشور در اختیار ماست، وسوسه شویم و از امکانات خوب یک سهمی برداریم/ درحالی که حکومت امامت با این مسائل جداً مخالف و استفادهی شخصی از امکانات عمومی ممنوع است.
بیانات به مناسبت عید غدیر 1395/06/30
وقتی اهانت کنید، دیگر حرف حق هم شنیده نمیشود
احساسات اهلسنت را تحریک نکنید/ عدهای خیال میکنند اثبات تشیع به این است که به بزرگان اهلسنت، توهین کنند. این خلاف سیرهی ائمه است/ اینکه تلویزیونهایی به وجود میآید که کارش اهانت است، این خب معلوم است بودجهاش از خزانهداری انگلیس است؛ این شیعهی انگلیسی است/ این اهانتها، عکس عمل میکند. وقتی اهانت کنید، دیگر حرف حق هم شنیده نمیشود.
زمینه را برای روی کار آوردن یک دولت جوان و حزباللهی آماده کنید ...
امام خامنه ای:
اگر چنانچه انشاءالله شما جوانها با این حرکتها پیش بروید و زمینه را برای روی کار آوردن یک دولت جوان و حزباللهی آماده کنید، بنده معتقدم که بسیاری از این نگرانیهای شما و دغدغههای شما و غصّههای شما پایان خواهد پذیرفت؛ این غصّهها هم البتّه فقط مخصوص شماها نیست. ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
پروردگارا ! تو را سپاس که مرا با بهترین بندگانت در هم آمیختی و درک بوسه بر گونه های بهشتی آنان و استشمام بوی عطر الهی آنان را ـ یعنی مجاهدین و شهدای این راه ـ به من ارزانی داشتی. خداوندا! ای قادر عزیز و ای رحمان رزّاق، پیشانی شکر شرم بر آستانت میسایم که مرا در مسیر فاطمه اطهر و فرزندانش در مذهب تشیّع ـ عطر حقیقی اسلام ـ قرار دادی و مرا از اشک بر فرزندان علیبنابیطالب و فاطمه اطهر بهرهمند نمودی؛ چه نعمت عظمایی که بالاترین و ارزشمندترین نعمتهایت است؛ نعمتی که در آن نور است، معنویت، بیقراری که در درون خود بالاترین قرارها را دارد، غمی که آرامش و معنویت دارد.
شهید مدافع حرم حزب الله لبنان، شهید محمد ابراهیم ترحینی
در فرازی از وصیت نامه شهید مدافع حرم حزب الله لبنان، شهید محمد ابراهیم ترحینی آمده است: «مادر مهربانم! این جدایی مثل همه جداییها تلخ و دردناک است اما زمانی که من دنیا را ترک کنم و به برادران شهیدم ملحق شوم، به اذن خداوند باشهادتم به بهشت میروم و این کار من را به تو نزدیک میکند...»
اِدفَعُوا أمواجَ البَلاءِ بِالدُّعاءِ، ما المُبتَلَى الَّذی استَدَرَّ بِهِ البَلاءُ بِأحوَجَ إلَى الدُّعاءِ مِنَ المُعافَى الَّذی لا یَأمَنُ البَلاءَ. امواج بلا را با دعا پس زنید؛ بلادیدهاى که بلا جانش را به لب رسانده است نیازش به دعا بیشتر از عافیت چشیدهاى نیست که از بلا در امان نیست.
بحار الانوار، ج 37، ص 301
گشایش پس از به اوج رسیدن بلا
گشایش پس از به اوج رسیدن بلا
امام علی علیه السلام فرمودند:
عندَ تَناهِی البلاءِ یکونُ الفرَجُ.
با به اوج رسیدن بلا، گشایش حاصل مىشود. بحار الانوار: 78/12/70
شاخصهای حکومت علوی یعنی عدالت، پارسایی، مردمی و پاکدامن بودن معیار ارزیابی مسئولان است/ در زمینه اقتصاد باید قوی، پرحجم و باکیفیت کار کرد و مسئولان اقتصادی در حل مشکلات باید شب و روز نشناسند.
هرگونه مذاکره با آمریکاییها منتفی است ...
قطع امید از اروپا (درباره مسائلی نظیر برجام و اقتصاد ) ...
هرگونه مذاکره با آمریکاییها منتفی است/ ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و اقتصاد قطع امید کنید. باید با نگاه شک آلود به وعده های آنها، از روند مسائل مراقبت جدی کرد/ برجام هدف نیست، وسیله است و اگر به نتیجه برسیم که با آن، حفظ منافع ملی امکان پذیر نیست آن را کنار میگذاریم. 1397/06/07
مردم هميشه در صحنه، در تمام صحنهها حاضر باشيد تا دشمن نتواند به انقلاب اسلامى لطمه بزند، در جماعات، نماز جمعه، توسلها، شركت نمائيد. از شما مىخواهم كه راه شهدا، مجروحين، مفقودين را ادامه دهيد وگرنه مسئول خواهيد بود.والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاریخ شهادت : 1394/11/12 | محل شهادت : نبل و الزهرا - سوریه
بخشی از وصیت نامه:
و سختترین و مشکلترین کار ماندن و گوش به فرمان و اطاعت کردن از ولی و رهبر میباشد، که بارها و بارها تأکید داشتند که هان ای فرزندان روح الله! دارد تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ نرم رخ میدهد، مراقب باشید. مراقب باشید و اجازه ندهید داستان کربلا دوباره تکرار گردد. نگذارید داستان اندلس دوباره تکرار گردد.